Історія згущеного молока: брати Пейдж та Англо-Швейцарська компанія

Лют 16, 2016

«Наше згущене молоко оригінальне, швейцарське та найкраще. Усі інші – гірші». Це було зухвалим рекламним повідомленням, але за ним стояли факти.

Одержимі непохитною відданістю якості, брати Джордж та Чарльз Пейдж, американці та праотці компанії Nestlé, у 1867 році побудували першу в Європі фабрику з виготовлення згущеного молока.



Сьогодні, додаючи свіже пастеризоване молоко до сухих сніданків або солодке згущене молоко до десерту, ми приймаємо за належне безпечність цих продуктів.

Але так було не завжди. До XIX століття чисте свіже молоко було цінним товаром у великих та малих містах Європи. Молоко часто було головним збудником хвороб, адже без холодильників воно швидко псувалося. Також молоко часто підробляли, що призводило навіть до смертельних випадків. До нього часто додавали воду, крейду та інші домішки.

У 1865 році молодий віце-консул США з питань торгівлі Чарльз приїхав до Цюріха. Коли він побачив, як корови мирно пасуться на свіжих, зелених луках Швейцарії, одразу подумав про популярний продукт, котрий постачали союзним військам під час Громадянської війни у Штатах, яку він висвітлював як журналіст. Так народилася ідея першої в Європі фабрики згущеного молока.

У першій половині 1850-х років Гаіл Борден винайшов консервоване згущене молоко. У 1860-і роки воно вже було безцінною складовою військового раціону. На відміну від свіжого молока, яке швидко псувалося через довгий ланцюг поставок, консервоване згущене молоко було поживним, транспортабельним, довго зберігалося та, що найголовніше, воно було безпечним для здоров’я. Недивно, що після війни в американських містах його продажі зросли.

Сподіваючись одержати аналогічний ефект у Європі, 1866 року Чарльз Пейдж заснував у місті Чам у Швейцарії Англо-Швейцарську компанію з виготовлення згущеного молока. В цей час його брат Джордж вивчав у США, як Гаіл Борден виготовляв згущене молоко. Для виготовлення було необхідно підігріти молоко, щоб випарувати частину води, та додати цукор як консервант.


Зліва направо: Джордж Пейдж, Чарльз Пейдж

Через рік Пейджі побудували першу в Європі фабрику з виготовлення згущеного молока, з конвеєра почав сходити їхній бренд Milkmaid («Доярка»). Високі стандарти якості та безпеки, сучасна фабрика, ефективний збут та розумний маркетинг забезпечили успіх продукції. Бренд, який розпочав історію Nestlé 150 років тому, досі продається під назвою Nestlé Milkmaid.

До 1868 року Англо-Швейцарська компанія продала більше 374 тисяч банок згущеного молока. Попит створювала Британія та її колонії, чия жага до згущеного молока надихнула братів на назву компанії.

У 1873 році Чарльз помер, і до 1891-го Джордж сам керував дванадцятьма фабриками по всій Європі та США.

«Генерал» доводить освіченість лідера

Джордж Пейдж, також відомий як «генерал», був рушійною силою Англо-Швейцарської компанії. Як освічена людина, він розумів, що довготривалий успіх бізнесу означає відповідальність перед постачальниками, працівниками та суспільством. Цим Англо-Швейцарська компанія передрекла підхід Nestlé до створення спільних цінностей.

Англо-Швейцарська компанія використовувала лише свіже молоко місцевих корів, а фермери отримували гарантійну та узгоджену платню за щоденне постачання продукції. Молоко на фабрику доставляли в очищених парою бідонах та перевіряли в лабораторії на вміст жирів та чистоту.



Для того щоб збільшити кількість молока та покращити його якість, Джордж Пейдж надавав фермерам технічну допомогу, спонукав їх до використання передових методів у годуванні та утриманні тварин. У 1860-х роках такий науковий підхід до молочного тваринництва був рідкістю, він послужив відправною точкою для сучасної моделі виготовлення молока в Nestlé.

Система лікування робітників Пейджа також була прогресивною для тієї епохи. Працівники, які захворіли або постраждали на робочому місці, були не просто звільнені від роботи, а й отримували платню. Вони також могли приєднатися до схеми добровільного медичного страхування. Джордж Пейдж будував у Чамі будинки для свого персоналу, а також дитячі садки для їхніх дітей.

Розділяючи пристрасть Nestlé до харчування

Пейдж був прогресивним роботодавцем, тож він мав багато спільного з іншим емігрантом у Швейцарії – німцем Генрі Нестле. Така сама пристрасть до здорового харчування та соціальної відповідальності надихнула Генрі до створення їжі для немовлят Farine Lactée, яку він продавав у місті Веве з 1867 року.

Через те, що дві компанії почали випускати варіації одного продукту і обидві користувалися попитом у споживачів, після 1871 року компанія Нестле та Англо-Швейцарська компанія стали прямими конкурентами.



Не поскупившись на запровадження високих стандартів та завоювавши цим довіру споживачів, обидві компанії попри конкуренцію процвітали, тоді як інші їхні конкуренти зазнавали поразки. Молоко – головний інгредієнт, спільний для обох компаній, який використовувався для виробництва поживних продуктів на науковій основі.

Джордж Пейдж був проти злиття компаній, але після його смерті у 1899 році – вже у 1905-му – угода була підписана і народилася Nestlé та Англо-Швейцарська компанія з виробництва згущеного молока.